loading...
دانلود پایان نامه و پروژه
یگانه عربخانی بازدید : 137 دوشنبه 01 آذر 1395 نظرات (0)

اصول فقه (بخش )2 رشته فقه ، الهیات

اصول فقه (بخش )2  رشته  فقه ، الهیاتدسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 4 بار
فرمت فایل: pdf
حجم فایل: 9272 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 232

جزوات و کتاب های رشته فقه ، الهیات ویژه کنکور سال 95 به همراه تست ها و پاسخ تشریحی که با فرمت پی دی اف در 232 صفحه كه به قیمت 5700 تومان آماده شده است

قیمت فایل فقط 5,700 تومان

خرید

اصول فقه (بخش )2  رشته  فقه ، الهیات

 

توضیحات محصول :جزوات و کتاب های رشته  فقه ، الهیات  -ویژه کنکور سال 95 - به همراه تست ها و پاسخ تشریحی

مقدمه
اصول فقه چیست؟
الف- تعریف اصول فقه
اصول فقه قواعدی است که برای به دست آوردن احکام شرعی فرعی از دلیلهایشان، اماده می شود. هر تعریفی دارای
جنس و فصل است و در این تعریف کلمه قواعد جنس عامی است که هر قاعده ای را در بر می گیرد و اصول فقه به
معنای قواعد فقه است
[عبارات «ممهده لاستنباط الاحکام- شرعیه و فرعیه سه فصل این تعریف هستند] و عبارت آماده شده برای احکام شرعی
قواعد را منحصر به قواعد علم اصول می سازد و قواعدی همچون قواعد علم عربی و منطق از تعریف مزبور خارج می شود،
زیرا اگرچه این قواعد برای استنباط حکم شرعی کاربرد دارند اما برای این کار آماده نشده اند
عبارت شرعیه نیز احکام عقلی و قانونی را که شرعی نیستند از تعریف خارج می کند و عبارت فرعیه نیز احکام اصول
دین را که از راه عقل شناخته می شوند، خارج می سازد
[علم اصول برای فقه به منزله علم منطق برای فلسفه است و تعریفی که در کتاب های اصولی برای اصول فقه می شود
تعریف کاملی نیست زیرا امروزه کاربرد اصول نفقه ت ها استنباط احکام شرعی نیست بلکه قاعد آن برای استنباط احکام
حقوقی نیز به کار می رود مثلاً قواعد عام و خاص، مطلق و مفید، استصحاب، برائت و ... بیشترین کاربرد را در علم حقوق دارند
رعپس در ت یف اصول فقه باید گفت: «قواعدی است که برای استنباط احکام شرعی و حقوقی از منابع آن ها به کار می رود».   

مبحث اول : حقیقت شرعی
تعریف حقیقت شرعیه
[روشن کردن محل بحث: بی شک الفاظ متداول در زبان اهل شرع که در خلاف معانی لغوی آن استعمال شده در این
معانی حقیقت گشته است مانند استعمال لفظ صلوه در معنای نماز بعد از آن که در لغت به معنای دعا وضع شده بود
اختلاف در این است که این حقیقت شدن الفاظ در معانی جدید در عصر شارع صورت پذیرفته تا حقیقت شرعیه ثابت
شود یا این که نه در عصر شارع و بلکه در عصر متشرعه حقیقت گشته است تا حقیقت متشرعه ثابت شود] حقیقت
شرعیه آن است که شارع (خدا و پیامبر) الفاظ عبادات و غیر عبادات را در معانی جدیدشان به عنوان معنای حقیقی [نه
مجازی] به کار برد. [مثلاً کلمه صلوه را که در اصل به معنای دعاست در معنای جدیدیش که نماز است به نحو حقیقت
به کار برد به گونه ای که معنای مجازی تبدیل به معنای حقیقی شود] قبل از وارد شدن به اصل موضوع ناچاریم دو
مقدمه را بیان کنیم: [اصل موضوع آن است که حقیقت شرعیه وجود دارد یا خیر؟
اولین باری که الفاظ شرعی مانند صلوه و صوم به کار رفت، در قرآن یا بر زبان جبرئیل بود که وجوب آن را از سوی خدا
به پیامبر(ص) ابلاغ کرد و قطعاً از این الفاظ معنای جدید شرعی اراده شده است ولی اراده معانی جدید باید همراه با
قرینه حالیه یا مقالیه صورت گرفته باشد و این الفاظ در قرآن و بر زبان جبرئیل و بر زبان پیامبر در ابتدای دعوت به
اسلام با قرینه تکرار شده است و بعد از مدتی کوتاه، مسلمانان، اصطلاحات شرعی را بر اثر این تکرار ها شناخته اند و
معانی جدید [بدون قرینه] به ذهنشان متبادر شده است و منظور از حقیقت شرعیه همین است
 [اگر بپذیریم که حقیقت شرعیه وجود دارد] اثرش آن است که الفاظ شرعی هرگاه در قرآن و زبان پیامبر [بدون قرینه
به کار روند معنای شرعی و جدیدشان فهمیده می شود [مثلاً هرگاه کلمه صلوه به کار رود و ندانیم که نماز منظور است
یا دعا؟ آن را به معنای نماز می گیریم چون در معنای جدید یعنی نماز حقیقت شده استه آنچه در مورد حقیقت شرعیه
گفتیم کافی است و نیازی به قیل و قال و پاسخ به نظریات دیگری که وجود دارد نداریم. [در علم حقوق نیز الفاظی وجود
دارند که قانونگذار آن ها را برای معاانی خاصی وضع کرده است و هرگاه در معنای این الفاظ که در متون قانونی یافت
می شود شک شود که معنای لغوی آن ها مورد نظر است یا معنای قانونی، باید آن را حمل بر معنای قانونی نمود مانند
عبارت دادخواست، کیفر خواست و ... این الفاظ را می توانید حقیقت قانونیه نامید

نتیجه اختلاف دو نظریه
ثمره ای که بر این دو نظریه مترتب است آن گونه که اصولی ها گفته اند آن است که بنابر نظریه صحیحی ها اگر در
جزئیت یا شرطیت چیزی برای عبادت شک کنیم به اصل برائت یا احتیاط (اصل عملی) مراجعه می کنیم چون در این
جا دلیل شرعی عبادت مجمل است همان گونه که در مساله دوران واجب میان اقل و اکثر ارتباطی همین اختلاف وجود
دارد [که به احتیاط یا برائت مراجعه می کنیم] اما بنابر نظریه اعمی ها به اطلاق لفظ و عرفی اسم عبادت مراجعه می
کنیم به شرط آن که اطلاق کلمه برای بیان تمام مقصود باشد چون در مقام بیان بودن، شرط تمسک به اطلاق لفظ است
و اگر گوینده در مقام بیان نباشد به سراغ اصل عملی مناسب که احتیاط برائت است و در مساله اقل و اکثر هم مورد
اختلاف است می رویم [مثلاً اگر شک کنیم که قنوت جزء نماز است یا نه؟ اگر صحیحی باشیم نمی توانیم اصل اطلاق
جاری کنیم بلکه به برائت یا احتیاط مراجعه می کنیم. اما اگر اعمی باشیم چنانچه شارع در مقام بیان تمام اجزاء و
شرایط نماز باشد اصل اطلاق جاری می کنیم و قنوت را جزء نماز نمی دانیم، چون اگر جزء نماز بود شارع که در مقام
بیان تمام اجزاء نماز بوده باید آن را بیان می کرد و اما اگر گوینده در مقام بیان تمام اجزاء نباشد نمی توان به » 

الاطلاق استناد کرد چون یکی از شرایط اصاله الاطلاق یا مقدمات حکمت فراهم نیست، پس باید به شراغ اصل عملی
برائت یا احتیاط رفت].

Pdfنوع فایل:

  سایز: 9.05mb

تعداد صفحه:232

 

قیمت فایل فقط 5,700 تومان

خرید

برچسب ها : اصول فقه (بخش )2 رشته فقه ، الهیات , اصول فقه (بخش )2 رشته فقه ، الهیات


Google
تقریباً ۷۹۸٬۰۰۰ نتیجه (۰٫۶۵ ثانیه)
اگر امکان دارد آن را به فارسی رایانامه کنید
اصول فقه (بخش )2 رشته فقه ، الهیات - پارس مارکت | فروشگاه ...
parsmarket.filenab.com/product-56717-elahyat.aspx
اصول فقه (بخش )2 رشته فقه ، الهیات. توضیحات محصول :جزوات و کتاب های رشته فقه ، الهیات -ویژه کنکور سال 95 - به همراه تست ها و پاسخ تشریحی. مقدمه اصول فقه ...
اصول فقه (بخش )2 رشته فقه ، الهیات - همکاری در فروش فایل ...
stufile.ir/product/25171/اصول-فقه-(بخش-)2-رشته-فقه--الهیات/4141
جزوات و کتاب های رشته فقه ، الهیات -ویژه کنکور سال 95 - به همراه تست ها و پاسخ تشریحی که با فرمت پی دی اف در 232 صفحه كه به قيمت 4700 تومان آماده شده است.
اصول فقه (بخش )1 رشته فقه ، الهیات
aeyuo.stu1.ir/
جزوات و کتاب های رشته فقه ، الهیات ویژه کنکور سال 95 به همراه تست ها و پاسخ ... دانلود اصول فقه (بخش )1 رشته فقه ، الهیات ... 2 اصول فقه به معنای قواعد فقه است.
اصول فقه (بخش )1 رشته فقه ، الهیات
aeyuo.stu1.ir/post/1
۲۰ مهر ۱۳۹۵ ه‍.ش. - اصول فقه (بخش )1 رشته فقه ، الهیات - ,,اصول فقه (بخش )1 رشته فقه ، الهیات, ... 2) واجب مع الحول و التملک بالتجاره او الانتقال و نصاب المالیه
اصول فقه (بخش )2 رشته فقه ، الهیات - دانلود مقاله و پروژه - رز ...
maghalenab.rozblog.com/post/5658/-اصول-فقه-بخش-2-رشته-فقه--الهیات-.html
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ه‍.ش. - اصول فقه (بخش )2 رشته فقه ، الهیات دسته: فقه و حقوق اسلامی بازدید: 1 بار فرمت فایل: pdf حجم فایل: 9272 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 232 ...
اصول فقه بخش 1 رشته فقه الهيات
kuktelvizhe.rozblog.com/post/678/-اصول-فقه-بخش-1-رشته-فقه-الهيات.html
۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ه‍.ش. - 2 . اصول فقه (بخش )1 رشته فقه ، الهیات - دانلود پروژه و مقاله - رز بلاگ ... 24 ژوئن 2016 ... اصول فقه (بخش )1 رشته فقه ، الهیات دسته: فقه و حقوق ...
[PDF]اﻟﻬﯿﺎت - پورتال دانشگاه پیام نور-هریس-آذربایجان شرقی
heris.eaz.pnu.ac.ir/Portal/File/ShowFile.aspx?ID=0b71ba99-18c5-491f-a791...
ﻓﻘﻪ. 6. ﺧﺎﻧﻢ ﺣﮑﻤﺖ ﭘﻨﺎه. 05. /. 02. /. 95. 11:00. ﺑﺨﺶ ﺣﺪ ﻗﺬف و ﺳﺮﻗﺖ. 10. اﺻﻮل ﻓﻘﻪ. 4 ... اﺻﻮل ﻓﻘﻪ. 2. ﺧﺎﻧﻢ ﺣﮑﻤﺖ ﭘﻨﺎه. 18. /. 02. /. 95. 12:00. 100. ﺻﻔﺤﻪ اول ﮐﺘﺎب. ﺑﺴﻤﮫ. ﺗﻌﺎﻟﯽ. رﺷﺘﻪ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ. : اﻟﻬﯿﺎت.
رشته فقه وحقوق - دانلود کتاب ومقاله وجزوه
feqh1.blogfa.com/category/4
نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه الهیات و معارف اسلامی (2) (کد 1112) (سراسری) .... با سلام خدمت عزیزان جزوه گزیده مواد قانونی در اصول فقه نوشته جناب آقای استاد ...
[PDF]لینک دریافت دروس جبرانی و منابع ان برای رشته های علوم قران ...
pardisweb.qom.ac.ir/wp-content/uploads/.../جبرانی-و-منابع-علوم-قران-و-فقه.pdf
رشته. های. علوم قران، فقه و مبانی. بخش اول. : ضوابط دروس جبرانی. 1. -. حداکثر دروس ... جبرانی. 2). واحد. (. آموزش عربی. جبرانی. 4). واحد. (. 6. واحد. رشته های غیر الهیات ... حقوق تعهدات. 2). واحد. (. فقه تطبیقی. جبرانی. 2). واحد. (. اصول. فقه جبرانی. 4). واحد.
الهیات و معارف اسلامی - فقه و مبانی حقوق اسلامی - مسیر ایرانی
iranianpath.com/الهیات-و-معارف-اسلامی---فقه-و-مبانی-حقوق-اسلامی_2982.html
معرفی رشته کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی، سرفصل دروس ، دانشگاه های پذیرنده .... اصول فقه 1و2و3و4. 16. روش تحقیق. 2. عقود نامعین. 2. فقه مدنی 1و2و3و4و5و6و7.
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
صفحهٔ بعدی
تهران، استان تهران - از سابقه جستجویتان - استفاده از موقعیت مکانی دقیق
 - بیشتر بدانید  
راهنما ارسال بازخورد حریم خصوصی شرایط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5836
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 91
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 342
  • آی پی دیروز : 188
  • بازدید امروز : 682
  • باردید دیروز : 396
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 1,078
  • بازدید ماه : 1,078
  • بازدید سال : 101,789
  • بازدید کلی : 1,537,498